101-ÅRS JUBILEUMSSHOW FOR MJØSFÆRGEN OG SMEDSTUA BRYGGE
I anledning Kulturminnedagene 2024, inviterer Smedstubryggas venner, i samarbeid med Mjøsmuseet, til feiring av 101-årsjubuileet for Mjøsfærgens jomfrutur på ruten mellom Nes (med Smedstua- og Mengshoel brygger) og Gjøvik med showet BRYGGEÅPENT med Helle Therese Kongsrud.

Showet starter søndag 1. september 2024 kl 12:00. Det er fri inngang, møt opp i god tid for å sikre deg en god plass når en restaurert "Mjøsfærgen" anløper brygga med kaptein og gjester om bord.

BRYGGEÅPENT byr på intervjuer og samtaler, musikk- og teaterinnslag med lokale, regionale og nasjonale kulturaktører. Det blir også egen aktivitet for barn og unge relatert til opplæring i sikkerhet for vann- og båtliv. Lokalt foreningsliv bidrar med servering og i underholdningsdelen. Det blir også mulighet for å kikke på Smedstua brygge og Mjøsfærgen innenfor det sikkerheten tillater.

Om Smedstubryggas fortid, nåtid og framtid:
Smedstua brygge har en lang og rik historie som knutepunkt for båttrafikk på Mjøsa, og for veiforbindelsen mellom øst og vest i landet vårt. Som et anerkjent kulturminne og en vital del av samferdsels- og kulturarven i regionen. representerer brygga både fysisk og funksjonelt "spor, nettverk og forbindelser" som er overbyggende tema for årets Kulturminnedager.

Spor, nettverk og forbindelser for en ny tid:
Nye spor tegnes, nye nettverk byges og nye forbindelser knyttes av nye generasjoner som inntar bryggeområdet og gjør det til sitt i forlengelsen av de historiske linjer som trekkes gjennom jubileumsfeiringen 1. september 2024.

Velkommen til Smedstua brygge og Mjøsfærgen søndag 1.september 2024 kl 12:00.

2350 NES PÅ HEDMARKEN
Alle tidspunkter