Hamar framstår i dag som en god by å bo i, og de fleste synes at byen har gjennomgått en positiv utvikling de siste 20-25 årene. Hvilken utvikling kan vi forvente de neste 25 årene? Hvordan vil de statlige investeringene i vei og jernbane bli utnyttet som impulser for utvikling av byen og områdene rundt? Vil de store, planlagte investeringene i bygninger langs Mjøsa framstå som et gode for byen om 25 år, eller er byen preget av vonde voksesmerter? Og hva med skole, helse og eldreomsorg. Er mangelen på kvalifisert arbeidskraft det som preger situasjonen, eller er byen så attraktiv at den framstår som en vinner i arbeidsmarkedet? Og er byen attraktiv å bo i for alle aldersgrupper, også for ungdommen?

Vi legger til grunn at Hamars utvikling i stor grad kan styres og påvirkes. Og da er det politikk! Etter først å ha fått innblikk i de store samfunnstrendene som påvirker utviklingen av våre lokalsamfunn, vil vi utfordre Hamars politiske og administrative ledelse til å fortelle hvordan man tenker og jobber mot den lange framtida. Ikke minst vil vi høre fra et knippe yngre politikere om hvilke tanker og visjoner de har for byens utvikling fram mot 2050.

Innledere:
Christian Lie, sjefstrateg Formue
Vigdis Stensby, ordfører Hamar kommune
Osmund Kaldheim, kommunedirektør Hamar kommune

Debattanter:
Inga Borud Bjørke, kommunestyrerepresentant (BBL)
Ole Midthun, kommunestyrerepresentant (SV)
Anna Molberg, stortingsrepresentant (H)

Kafeen i Passasjen er åpen kl. 18.00-19.00.

Vi ønsker hjertelig velkommen til et spennende dypdykk i Hamars framtid!

2301 Hamar
Alle tidspunkter