Kommunestyret ba i juni kommunedirektøren om å utarbeide en tilleggsutredning knyttet til barnehage- og skolestrukturen i Stange. Det har vært gjennomført folkemøter og muligheter for å komme med innspill. Nå er det lagt fram en rapport som det kan gis innspill på før kommunedirektøren innstiller til politisk behandling. Vedtak skal gjøres i kommunestyret den 13. november.

Les rapporten

Ingen anbefalinger

Kommunalsjef for oppvekst Denis Aggrey sier at det ikke gis noen anbefalinger i rapporten, men at rapporten behandler ulike alternativer til sammenslåinger med øknomiske beregninger, uten at det konkluderes for alternativer.

- Det er en foreløpig rapport som skal besvare bestillinga fra kommunestyret. Den legger til grunn fire hovedpunkter. Det pedagogisk, organisatoriske, det samfunnsmessige perspektivet og det økonomiske, sier Aggrey.

Det er viet blant annet et eget kapittel til konsekvenser for lokalmiljøet ved en eventuell skolenedleggelse.

Dette er alternativene som er omhandlet i rapporten:

• Sammenslåing av Espa og Tangen skoler til Tangen.
  • Sammenslåing av Breidablikk, Solvin, Vallset og Åsbygda skoler til Romedal.
  • Sammenslåing av Vallset og Åsbygda skoler Til Vallset.
  • Sammenslåing av Espa, Vallset og Tangen skoler til Tangen.
  • Sammenslåing av Breidablikk og Solvin skoler til Romedal.
  • Sammenslåing av Breidablikk, Solvin og Åsbygda skoler til Romedal.

Så er ulike kombinasjoner omhandlet:

• Sammenslåing av Espa og Tangen skoler til Tangen, og sammenslåing av Breidablikk, Solvin, Vallset og Åsbygda skoler til Romedal.
  • Sammenslåing av Espa og Tangen skoler til Tangen, og sammenslåing av Vallset og Åsbygda til Vallset.
  • Sammenslåing av Espa og Tangen skoler til Tangen, og sammenslåing av Breidablikk og Solvin skole til Romedal.
  • Sammenslåing av Espa og Tangen skoler til Tangen, og sammenslåing av Breidablikk, Solvin og Åsbygda til Romedal.
  • :Sammenslåing av Espa og Tangen skoler til Tangen, sammenslåing av Vallset og Åsbygda skoler til Vallset, og sammenslåing av Breidablikk og Solvin til Romedal.
  • Sammenslåing av Espa, Tangen og Vallset skoler til Tangen, og sammenslåing av Breidablikk, Solvin og Åsbygda skoler til Romedal.

For barnehager

• Sammenslåing av Espa og Tangen barnehager til Espa.
  • Sammenslåing av Espa og Tangen barnehager til Tangen.
  • Sammenslåing av Romedal, Vallset og Åsbygda barnehager til Solvin.
  • Sammenslåing av Romedal og Åsbygda barnehager til Solvin.

Ulike kombinasjoner:

• Sammenslåing av Espa og Tangen barnehager til Espa, og sammenslåing av Romedal, Vallset og Åsbygda til Solvin.
  • Sammenslåing av Espa og Tangen barnehager til Espa, og sammenslåing av Romedal og Åsbygda barnehager til Solvin.
  • Sammenslåing av Espa og Tangen barnehager til Tangen, og sammenslåing av Romedal, Vallset og Åsbygda barnehager til Solvin.
  • Sammenslåing av Espa og Tangen barnehager til Tangen, og sammenslåing av Romedal og Åsbygda barnehager til Solvin.

Høring

Aggrey understreker at det er en høringsperiode fram til 19. oktober. Innspill som kommer etter denne datoen blir ikke vurdert. Innspill kan gis via postmottak, eller et eget skjema.

Send innspill her

eller på epost post@stange.kommune.no

Han har allerede mottatt ønsker om gjennomgang av rapporten, og vil i løpet av uka komme til et tidspunkt der alle som ønsker kan komme. Det blir en slik gjennomgang i løpet av høringsperioden.

Han opplyser at det i rapporten vil være et eget kapittel med lesetips om hvordan en kan lese og forstå rapporten på en god måte.

Samleside skole- og barnehagestruktur