Sigurd Hagen, Amund Hågenrud, Steinar Snekkersveen og Frank Monsen fikk årets kulturvernpris, Bjørn Frenning ble tildelt næringslivets hederspris, mens Espa servicesenter (Bolleland) fikk årets næringspris.

Even Engen tildeles StangeprisenStangeprisen

Even Engen har vært en meget engasjert og stor pådriver i det brede kulturlivet i Vallset i over 50 år. Han har hatt utallige verv, vært styremedlem, trener og hatt lederposisjoner innen idrett, teater- og revyliv, vært teaterskuespiller, revyskuespiller og styreleder i Vallset Samfunnshus, og initiativtaker og administrator innen fest – og konsertarrangering både i og utenfor bygda.

Se tidligere prisvinnere

Kulturvernprisen

Sigurd Hagen, Amund Hågenrud, Steinar Snekkersveen og Frank Monsen har stått for restaureringen av Hågenrud sag, og tildeles kulturvernprisen 2023.

Sigurd Hagen takker for kulturvernprisenHågenrud sag er en av de siste gardssagene som eksisterer i kommunen og den eneste som er fungerende og i drift. Prismottakere er henholdsvis tidligere og nåværende eier av saga, bruker av saga de siste tiårene og ildsjel i restaureringen som pågår. Hågenrud sag er over 100 år gammel og er en typisk gårdssag som det tidligere var flere av i kommunen. Den var fra starten drevet av dampmaskin, men ble fra ca 1912 drevet av elektrisk kraft produsert ved kraftverket i Fosselva i Vallset.

Takket være at Steinar Snekkersveen som har drevet saga de siste tiårene har den blitt tatt vare på og er den dag i dag en fungerende sag. I 2022 ble det startet en restaurering av Hågenrud sag.

Disse fire; Sigurd Hagen, Amund Hågenrud, Steinar Snekkersveen og Frank Monsen sammen har stått for restaureringen av Hågenrud sag.

Hedersprisen - næring

Bjørn Frenning takker for hedersprisHedersprisen deles ut til en person/næringsvirksomhet som har gjort en innsats utenom det vanlige. Dette kan være en enkeltstående bragd eller en innsats over tid for næringslivet i kommunen.

Vinneren av hedersprisen ble i år tildelt Bjørn Frenning. Han startet i 1969 firmaet som i alle år har vært solid og utført oppdrag på en forbilledlig måte. Han startet med en lastebil og kona Astrid syklet rundt med fakturaer for å spare porto.

I dag er det åtte lastebiler og 35 anleggsmaskiner. Bedriften som vinneren startet er i stadig utvikling og i 2001 ble det etablert som AS. Selskapet har i  alle år vært på samme adresse i Stange, og de fleste kjenner godt til dette firmaet som respektert og ordentlig på alle måter. Her blir jobben gjort til avtalt pris og tid. Firmaet har i dag 30 ansatte og de er en lælingebedrift. Har også utført en viktig jobb for idretten i Stange, bl.a. med etablering av Frenningbana i Stange Idrettspark. Vinneren er en ekte grunder som startet på bar bakke og bygde opp en stor bedrift. Han har bidratt til å sette Stange på kartet.

Næringsprisen

Næringsprisen 2023 ble utdelt til Espa Servicesenter – Bolleland. Bensinstasjonen har jobbet i mange år for å tiltrekke seg kunder og har lykkes i å få kunder som kjører forbi stasjonen. Enorme salgstall og omsetning setter Stange kommune på kartet til mange og det skapes arbeidsplasser sør i kommunen hvor det ikke er mange bedrifter.

Bensinstasjonen har mange ansatte som yter deres beste og som gir god service til deres kunder. Jeg mener kommuen bør fortsette å gi bedriften støtte og påskjønnelse gjennom å gi Næringsprisen 2023 til Espa servicesenter og deres eiere og ansatte. Bensinstasjonen har utviklet deres uteområde for at flere kunder kan bruke mer tid på Espa, til blant annet å spise boller og annen mat som selges. De selger klær, godteri og diverse materiell med deres logo som skaper engasjement og morsomme opplevelser for store og små.

Næringsprisen deles ut til noen som har utmerket seg og gjennomført god innsats innen

• Nyskaping og utvikling
  • Profilering
  • Positive ringvirkninger til øvrige aktører og for kommunens attraktivitet forøvrig
  • Involvering i lokalt utviklingsarbeid
  • Verdiskaping

Ordfører Bjarne Christiansen delte ut næringspris til Rune Gulbrandsen, Olav Simensen og Morten Støen

VI gratulerer alle prisvinnerne!