Det er omlag 450 elever i den nye topp moderne ungdomsskolen som blir felles for tidligere Stange Ungdomsskole og Romedal Ungdomsskole.

Elever imponert over nytt skolebygg

-HistoriskRektor Bjørn Are Knutsen og fungerende ordfører Truls Gihlemoen (Frp).

Fungerende ordfører Truls Gihlemoen (Frp) omtalte dagen som historisk.

- Det er 53 år siden sist det ble åpnet en ungdomsskole i Stange. Det er kjempestort og noe jeg har gledet meg veldig til. Ungene og barnebarna deres skal trolig gå på denne skolen. Men dere skal forme den, sa Gihlemoen til de omlag 450 elevene.

Han fortalte om en lang prosess der politikerne i Stange tilbake i 2012 begynte å planlegge hva som skulle gjøres med skolene. I 2017 kom vedtaket om å bygge nytt og slå sammen ungdomsskolene i Romedal og Stange.

Arbeidet med ny ungdomsskole i rute

For framtidaEiendomssjef i Stange kommune Bjørn Lunstøeng fortalte om bygget.

Eiendomssjef i Stange, Bjørn Lunstøeng, fortalte at dette var et bygg for framtida. Avtalen med hovedentrepenør Martin M. Bakken ble inngått i oktober 2021. Byggestart var i januar 2022, men bygget stod ferdig i desember 2023. Utearelet var klart til sommerferien i år.

- Dette er et bygg til 330 millioner kroner med mange rom og spesialiteter, fortalte Lunstøeng.

Det er brukt mye tremateriale i bygget som framstår lyst og åpent innvendig.  Den admistrative delen og undervisningsdel forbindes med et stort atrium som er byggets sosiale og sentrale hjerte. «Hjertet» inkluderer hovedinngang, fellesfunksjoner som sosial møteplass, kantine og bibliotek.

Ny ungdomsskole

Bygget er dimensjonert for omlag 450 elever og er fem parallell.

Lunstøeng la i tillegg vekt på utearealet som gir rom for mange aktiviteter, men også sitte mer i ro.

- Vi får en fantastisk skole. Jeg vet ikke om det finnes en finere skole på Hedmarken. Dette er et flaggskip, sa en stolt ordfører Bjarne Christiansen (Ap) da han klippet snora i desember.

KunstKunstverk på nye Stange ungdomsskole.

Gjennom politisk vedtak fra 1989 avsettes 0,5-1  prosent av større byggebudsjetter til kunst. I forbindelse med bygginga av skolen har også tre kunstnere vært engasjert. Det er kunstnerne Erlend Grytbakk Wold, Hanne Friis og Sigve Knutson som står bak de tre kunstverkene. Signe Solberg har vært kunstkonsulent for prosjektet. En lærer og to elever fra hver av skolene har deltatt som brukerrepresentanter i kunstkomitéen, og overbrakt ønsker fra medelever og ansatte.

- Det er skolens elever og ansatte som omgås kunsten til daglig, og derfor er det viktig at deres synspunkter kommer fram. De ønsket seg et abstrakt og ungt uttrykk som varer over tid, og som gir muligheter for refleksjon og/eller interaksjon. Videre ønsket de seg myke og fargerike materialer som en kontrast til byggets arkitektur, da spesielt innendørs, sier assisterende kultursjef og leder i kunstkomitéen Bente Myhr.

StoltKunstkomite og kunstnere underåpninga.

- Jeg er stolt av at Stange kommune er en kommune med gode rutiner for å sørge for kunst på steder der mange ferdes. På den måten har de fleste av oss mulighet til å oppleve profesjonell kunst på nært hold, som naturlig nok er en del av kulturvirksomhetens, og derfor kommunens, oppdrag. Jeg håper elever, ansatte og besøkende til Stange ungdomsskole vil sette pris på disse tre fantastiske kunstverkene, sier kultursjef Kjersti Krageberg.

Erlend Grytbakk Wold har stått for to skulpturer som henger fra taket i aulaen nærmest hovedinngangen. Her var det viktig å aktivisere rommet i høyden, og å tilføre farger og interesse til det store og åpne rommet. Skulpturenes lengde er på hele 5,6 og 3,7 meter, og formen er inspirert av lamper. Formen er jobbet frem ved bruk av et rammeverk i aluminiumsrør, og med polyestersnører som er trukket opp og flettet over metallet. Snørene, som er utallige meter med skolisser i fluoriserende farger, utstråler tidløs og ung energi og varme.

Uteområdet ved Stange ungdomsskole.

Hanne Friis har levert flere abstrakte, skulpturelle og organiske former i håndsydd, naturfarget ull. Dette er en særegen og tidkrevende prosess, der en liten nål transformerer materialet som brettes, klemmes og sys i organiske formasjoner. Objektene er montert mot betong i to trapperom mot nord-vest og syd i bygg B, der de fremstår som «noe» som vokser ut av veggen. Objektene gir assosiasjoner til planter og vekster, sopp eller noe som lever under vann. Trapperommene er gjennomfartsårer for elever, ansatte og besøkende. Ved å gi hvert trapperom 2-3 former i hver sin unike farge; toner av henholdsvis lilla og oransjegul, får rommene sin egen unike identitet.

Sigve Knutson har bidratt med en skulptur til utenomhusområdet som er plassert på øst-siden av skolebygget; en form som kan minne om et åttetall i støpt aluminium. Skulpturens form tar utgangspunkt i en tegning som utforsker form gjennom kvantitative undersøkelser, og ved å bygge lag for lag for å finne fram til ønskede proporsjoner og taktilitet. Den unike overflaten inviterer til fysisk interaksjon og tilstedeværelse. Med en høyde på 2,5 meter innbyr det nederste rommet til en sitteplass for to, og for gode og nære samtaler.