I konkurranse med 250 andre skoler i hele Norge gikk 5. klassingene nemlig til topps i "Skoglekene 2024".

Hadde ikke trodd på seierDisse fire elevene ved Vallset skole ble norgesmestre! Fra venstre: Mindre Oline Berget, Pia Korsbakken, Robin Holmlund Maagaard og Peder Grønberg.

Pia Korsbakken som er en av de fire vinnerne, forteller at de nesten ble sjokkert over å vinne.

- Alle ble overrasket. Noen dager har vi vært flinke, andre dager har vi slitt. Jeg hadde ikke trodd vi skulle vinne. Vi ble litt sjokkerte sier hun.

For det var mange oppgaver før de ble kåret til norgesmestre.

- I runde en skulle alle løse samme oppgave som var vinter i skogen. Her kunne man velge å ta bilder eller tegne, forteller lærer Caroline Foldvik Skjellet.

I runde to kunne de velge mellom fire oppgaver.

- Vi valgte å se mer på nærskogen vår, hvilke tresorter det var mest av og skrive fakta om det, forteller Caroline.

FinaleVallset skole gikk til topps i skoglekene.

Det løste de så bra at de kom med i finalen som var i Elverum. Her konkurrerte de med ti andre skoler.

- Vi var kjempeglade for at vi kom til finalen, og innstillinga var at de ble en artig dag, forteller læreren.

Hele klassen var med til Elverum, og for de andre elevene som ikke var med i konkurransen var det mange aktiviteter som førstehjelpskurs og å lage gamle leker.

Men for de fire som konkurrerte var det hele 24 oppgaver.

- Vi skulle sage en pinne i to og hamre inn spiker i en stubbe, og så skulle vi få vann over i en skål uten å røre skåla eller bøtta, forteller Minde.

De fire vinnerne mener de hadde en stor fordel i konkurransen. De har nemlig hatt uteskole helt siden 1. klasse. Det betyr aktiv læring at de har lært seg praktiske ting som å tenne bål og kle seg for utevær. Men de har også lært norsk, engelsk og matte ute.

Til og med utdanningsministeren har vært og besøkt Vallset skole.

Kunnskapsministeren imponert av Stange-skole

- Det er gøy å lære etter å ha kost seg litt. Vi har hatt leker, så oppgaver før leker igjen. Det motiverer, sier Peder.

Samarbeid

I Elverum var det hele 24 oppgaver og elevene fra Vallset rakk 15-16. De gjorde de så bra at de vant hele konkurransen.

Lærer Caroline synes det beste med det hele var at de var så gode til å samarbeide. Ingen ble overkjørt, og de løste oppgavene sammen.

Peder innrømmer at han overtenkte litt underveis. Da var det godt å ha de andre på laget.

- Før konkurransen var vi nervøse, men var enige om at vi ikke brydde oss om vi vant eller tapte. Men det er gøy å være en av 250 og at vi så kan kalle oss norgesmestre, sier Minde.

Premien var den gyldne konglen du ser på bildet, samt 5000 kroner. Hva de skal bruke pengene til har de ikke bestemt enda.

- Kanskje vi skal gjøre noe crazy, sier Peder.