Den opprinnelige datoen for behandling av tilleggsutredning skole- og barnehagestruktur i kommunestyret er endret fra 16. oktober til 13. november. Dette for å sikre at alle som ønsker det får anledning til å gi innspill slik at saken blir godt opplyst.

Ikke bestemt frist

I rundskriv Udir-2-2012 om behandling av saker om skolenedleggelser og kretsgrenser står det at:

"Siden avgjørelsen om å legge ned en skole ikke er et enkeltvedtak, kommer ikke reglene i forvaltningslovens kap. IV (om saksforberedelse ved enkeltvedtak), V (om vedtaket) og VI (om klage og omgjøring) direkte til anvendelse. Det er likevel et generelt forvaltningsrettslig prinsipp at en sak skal være forsvarlig klarlagt før avgjørelse blir tatt."

Selv om det ikke er krav om en bestemt frist til å gi innspill i slike saker, er det avgjørende at det gis nok tid til å gi innspill. Administrasjonen har derfor lagt opp til en prosess som sikrer bred medvirkning.

Berører

Skole- og barnehagestruktur berører i stor grad barn/elever, foreldre og nærmiljø. Derfor ble det allerede den 25. juni 2024 kunngjort at administrasjonen ville igangsette arbeid med å svare ut vedtakspunktene fra kommunestyrets vedtak av 19. juni, med mål om å fremlegge en ny sak til behandling i kommunestyret i løpet av oktober, og senest i november.

Les om kommunestyrets vedtak her

I kommunestyrets vedtak av 19. juni står det: "Kommunestyret ber kommunedirektøren legge til grunn at følgende tiltak skal innarbeides i budsjett og økonomiplan for 2025-2028." Tidslinjen for utredningsarbeidet er derfor satt med tanke på at utfallet av det endelige vedtaket fra kommunestyret skal være en del av budsjettarbeidet, som har egne frister.

Omfattende

For å sikre en forsvarlig opplysning av saken, er det lagt opp til en omfattende prosess med innbyggerinvolvering:

• Innspill fra innbyggere og berørte nærmiljøer: Det legges opp til innhenting av innspill gjennom folkemøter, samt direkte fra følgende aktører: Kommunalt Foreldreutvalg (KFU), Barn og Unges Kommunestyre (BUK), berørte nærmiljøer, skoler og barnehager, samt private barnehager ved PBL. Dette ble kunngjort 16. august 2024 på kommunens hjemmeside.  Alle innspillene blir vurdert i saken som skal legges frem til kommunestyret.

Les om tidspunkt for folkemøter her

• Offentliggjøring av rapport: For å ivareta allmennhetens rett til innsyn og til å gi innspill vil rapporten offentliggjøres 23. september, med mulighet for at innbyggere kan komme med innspill fram til 19. oktober.
  • Sak til kommunestyret: Kommunedirektørens vil legge fram rapporten og vurdere innspillene i en sak som legges fram for politisk behandling i driftsutvalget (DUT) 30. oktober, i formannskapet 6. november og sluttbehandles i kommunestyret 13. november.