Saken skal først behandles i driftsutvalget om en uke. Den endelige behandlinga er i kommunestyret 13. november.

Kommunedirektør Kaija Eide Drønen sier det har vært en prosess med vanskelige valg.

- Mange kjenner nå på en fortvilelse. Noen vil kjenne på  en lettelse. Andre vil tenke at dette blir vanskelig. Det er vanskelig valg. Dette er en sak som setter spor. Men vi skal være gode tilretteleggere , sier Eide Drønen.

Les kommunedirektørens innstilling

Innstillingen

Skoler

• Espa og Tangen skoler slås sammen og legges til Tangen skole fra skoleåret 2025/26.
  • Åsbygda og Vallset skoler slås sammen og legges til Vallset skole fra og med skoleåret 2025/26.
  • Solvin skole slås sammen med Breidablikk skole fra og med skoleåret 2027/2028. Skolen lokaliseres til en ny barneskole i Romedal.
  • Utbygging/ombygging av tidligere Romedal ungdomsskole til ny barneskole framskyndes til 2025.
  • Ved eventuelle sammenslåinger av skoler skal ledige skolelokaler kommunen eier ikke benyttes som lokaler for private skoler.

Barnehager

• Espa barnehage slås sammen med Tangen barnehage fra og med august 2025. Barnehagen lokaliseres til Tangen. Det betyr at de andre barnehagene består.
  • Kommunedirektøren bes utarbeidet en egen etterbruksplan for de skole- og barnehagebyggene som blir stående tomme eller etter eventuelle vedtak om endring i skole- og barnehagestrukturen. Den skal utarbeides i løpet av 2025.

Mange forhold

I saksutredningen skriver kommunedirektøren at alle alternativer er vurdert utifra de samfunnsmessige, pedagogiske økonomiske og samfunnsmessige perspektiver.

En sentral del av vurderingen har vært å balansere hensyn som oppfyllingsgrad, investeringsbehov og perspektivet for økonomisk innsparing.

Kommunedirektøren har også lagt stor vekt på vurderingen av barnets beste. Barnas synspunkter som er innhentet fra den oppdaterte utredningsrapporten er vurdert spesielt nøye med tanke på trivsel og utvikling ved ulike alternativer. Det er lagt særlig vekt på sentrale momenter som som barns rett til identitet, liv og utvikling, deres psykiske og fysiske helse, samt retten til utdanning.

Det er kommet 121 høringsinnspill som er nøye vurdert og noen av de er innarbeidet i den endelige utredningsrapporten.

Det gjelder  FDV(Forvatning, drift og vedlikehold)-kostnader, overgang mellom skole og barnehage, kommunedirektørens forståelse av mandatet, miljømessige sider ved mer skoleskyss, samt innarbeidelse av flere forskningstudier.

Etterbruk

Ved utgangen av 2025 skal det foreligge en plan for eventuell etterbruk av skoler og barnehager.

I det ene scenarioet står kommunen fortsatt som eier, men at det er lokale lag og foreninger som bruker det i det daglige. Dersom byggene blir stående tomme og ikke solgt, blir FDV-kostnadene redusert til et minimum. Anslagsvis er det 25 prosent av de opprinnelige kostnadene, men nok til å sikre nødvendig oppvarming, tilsyn og kritisk vedlikehold.

Samleside skole- og barnehagestruktur