Lørdag var det statsborgerseremoni i Elverum. Stange hadde sammen med Hamar flest påmeldte (17). Totalt har Stange fått 86 nye statsborgere fra august i fjor til august i år. Bare de store kommunene Hamar, Gjøvik, Ringsaker og Hamar hadde flere i antall.

Spesielt øyeblikkJohn, Sugira, Joshua og Jessy Rurangwa sammen med leder for flyktningetjenesten i Stange, Marte Graff Jenssen.

"Et spesielt øyeblikk var det da to unge brødre gikk på scenen i Terningen arena sammen, mens foreldrene fulgte med fra salen som gjester. Familien kom til Stange for nesten 6 år siden. Gutta blir statsborgere først, mens foreldrene blir det etter sju år. Sugira og John Rurangwa, opprinnelig Kongo, syntes det var fint å delta og sønnene på scenen. Joshua spiller fotball i Stange sportsklubb på g14-laget, mens Jessy er i Ottestad sportsklubb, på g12-laget", skriver Statsforvalteren i Innlandet. Feiret mangfold i InnlandetJoshua og Jessy Rurangwa med leder for flyktningetjenesten i Stange, Marte Graff Jenssen.

Sterkt fellesskap med andre

Alan Louis Belardinelli bor i Åsvang i Stange, der han og June Bonsaksen kjøpte seg et småbruk i 2017, et sted hvor de umiddelbart kjente at der var de hjemme.Nye statsborgere i Stange.

Alan Louis er av irsk-italiensk avstamning, født og oppvokst i USA, og har nå dobbelt statsborgerskap. Seremonien er viktig, synes han. - Det er noe med å ha et rituale, et startpunkt for det å være norsk. Eden var veldig fin, det var sterkt å ta den fellesskap med andre, der vi i dette øyeblikket er i samme situasjon, selv om vi kommer fra ulike steder, skriver Statsforvalteren i Innlandet videre.

VelkommenFungerende ordfører Truls Gihlemoen (Frp) på Tangen der Norges største jernbanebro bygges.

Fungerende ordfører Truls Gihlemoen gratulerer med statsborgerskapet og minner om at det må legges ned en stor innsats for å bli statsborger. Han er glad for at så mange har valgt å bosette seg i Stange.

- Det er strenge krav til statsborgerskap, det utløser mange plikter, ikke bare rettigheter. Dette er folk som vil bidra, arbeide og betale skatten sin, sier Gihlemoen.

At så mange vil bo i Stange mener han viser at Stange er en attraktiv kommune, og at det gjøres en god jobb med integrering.