Det er Røde Kors som står bak aktivitetskvelden for ungdom mellom 13 og 18 år, som blant annet har som formål å hindre utenforskap. Men det rommer også mye mer.

Glede andre enn seg sjølMichelle Stefansen i Røde Kors og aktivitør Anita Nyveen Romskaug samarbeider om " Treffpunkt".

Aktivitør Anita Nysveen Romskaug ved Stange helse- og omsorgssenter hadde ønsket seg en fritidsklubb på tvers av generasjoner. Ideen bak Treffpunkt kom etter en prosjektoppgave «En fritidsklubb på tvers av generasjoner». Den utarbeidet hun under etterutdanningen Frivillighet i eldreomsorg via Verdighetsenteret - Kompetanse for en verdig alderdom.

Og da var Røde Kors midt i blinken.

- Det står stort sett tomt her på kveldene. Vi stiller med lokalene, forteller hun.

Det er Michelle Stefansen som er ansvarlig for opplegget i Røde Kors. Det har blitt så populært at 26 ungdommer nå er påmeldt.På "Treffpunkt" treffes beboere og ungdommen.

- De kommer for å glede andre enn seg sjøl. Det er med på å "ufarliggjøre" og gjøre ungdommene kjent med sjukehjemmet og hvordan det er å være gammel, sier Stefansen.

Blant annet har det vært bakermesterskap der beboere stilte som jury og spiste muffins sammen med ungdommene. En annen kveld har beboere fått malt neglene på spa-kveld.

De to stilte opp og serverte pizza før det ble filmkveld onsdag. Hver gang er det felles mat.

Stefansen mener det også har en verdi, at ungdommene kan spise sammen.

- Vi skulle gjerne hatt flere frivillige, forteller Nysveen Romskaug.

Hjelpe de eldreBakermeserskap har vært et av temaene på "Treffpunkt"

Stadig flere har meldt seg på dette populære tilbudet, og en nærmer seg nå "taket" på 30 deltakere. Tre av de som var med på filmkveld var Thy Tran, Mone-Marie Skaar Larsen og Cathrine Nordbrenden.

Cathrine og Mone -Marie hadde hatt aktivitetsuke på Ottestad helse- og mestringssenter. Og så fikk de besøk på skola om "Treffpunkt".

- Aktivitetsuka var hyggelig og dette virket hyggelig, sier Cathrine.

- Og så ville vi gjerne hjelpe de eldre, forteller Mone-Marie.

Hva som skal skje de ulike kveldene har ungdommene sjøl bestemt.

- Vi skrev på post-it, lapper forteller Mone-Marie.

Her hr de fått nye venner og nye bekjentskaper sjøl om de også henger litt med de kjenner fra før. De tre jentene går i 10.-klasse, men har blitt kjent med 8.klassinger også. Da vi besøkte de, var det 20 som hadde møtt opp til pizza- og filmkveld.

Foreløpig er det bare jenter som er med. Det har både sine fordeler og ulemper.

- Det hadde vært fint å ha med noen gutter også, sier Cathrine, men både Mone-Marie og Thy er enige at det gjør det litt enklere å velge temaer fordi jenter har litt mer like interesser.

Og det står mye spennende på programmet i ukene før jul også som brettspill, bingo og juleverksted.