For andre året på rad har Nordapt (Norsk senter for bærekraftig tilpasning) rangert klimarisiko og klimainnsats blant norske kommuner.

Suksess

Scorer høytBeregning av flomfaren i Stange.

Og for å komme fram til hvilke kommuner som har størst og minst klimarisiko i årene framover, vurderes en rekke faktorer som flom, skred, storm og snødybde. Det er vurdert helt fram mot år 2100.

Her kommer Stange godt ut sammenlignet med de aller fleste norske kommuner. Oversikten viser at vi bor i en trygg region sammenlignet med andre. Stange er nummer 10 i hele landet på lavest klimarisiko.

Dette er noen av faktorene som gjør at Stange kommer høyt:

• Vannskader er forventet å gå ned.
  • Flomskader forventes å gå noe opp, men mindre enn andre kommuner.
  • Skredskader forventes å gå ned.
  • Stormskader, svakt økende, men mindre enn andre kommuner.

Indikatoren som gir mest økt klimarisiko for Stange er færre snødager med 30 centimeter eller mer, deretter flom og råtefare.

Er offensive

Stormberegninger i Stange kommune.

Næringssjef i Stange kommune, Erik Habberstad er fornøyd med tallene:

- Det er svært gledelig for oss å score så høyt på trygghet, siden vi satser offensivt på ytterligere bedriftsetablering i Stange. Vi har en svært god beliggenhet sentralt på Østlandet, med nærhet til Gardermoen og Oslo, og en høy investeringstakt på veg og jernbane i og gjennom kommunen vår, sier Habberstad.

Han mener at en slik kåring vil være viktig for de selskaper om ser etter gode lokasjoner for etablering.

Oppdaterte planer

Plansjef Kjersti Westgaard Gillund sier at et oppdatert planverk setter kommunen i bedre stand til å møte klimautfordringene.

I forhold til boligbygging betyr det at det ikke bygges der det for eksempel er flomutsatt.

Hun viser til kommuneplanens samfunnsdel der det står at gjennom arealplanlegginga har kommunen en sentral rolle i klimatilpasningsarbeidet ved at ny utbygging og infrastruktur kan styres til områder som er mindre sårbare for klimaendringer.

Klimatilpasning handler om å robuste for å håndtere de konsekvensene klimaendringene fører til.